** پر ِ پرواز **

ضرورت تربیت دینی کودک

1393/9/3 23:27
نویسنده : منتظر
1,584 بازدید
اشتراک گذاری

ضرورت تربيت ديني كودك
اگر كودك تربيت ديني يابد، بركاتش به خود او و ديگران مي رسد و كودكي كه با خدا آشناست، هيچگاه احساس پوچي نمي كند و در جاي جاي زندگي اش تكيه گاه محكمي خواهد داشت و با همين تكيه گاه، در برابر مشكلات استقامت مي كند. تربيت ديني كودكان موجب مي شود كه فرزندان نيز با والدين خود به خوبي رفتار كند، چرا كه در قرآن آمده است با پدر و مادر خود به نيكي رفتار كنيد.
حضرت علي(ع) مي فرمايند: هيچ ميراثي از والدين براي فرزندان، بهتر از ادب و تربيت صحيح نيست. غررالحكم ص831
همچنين اميرالمومنين علي(ع) خطاب به امام حسن(ع) مي فرمايند: همانا دل كودك مانند زمين خالي و آماده بذر افشاني است كه هرچه در آن افشانده شود، مي پذيرد. بنابراين من قبل از آنكه دلت سخت شود و غفلت مشغول گردد به تربيت و ادب تو اقدام كردم. نهج البلاغه نامه31

niniweblog.com

تربیت فرزندان ما بيشتر از طریق چشم صورت می گیرد نه از طریق گوش. تربیت بیشتر دیداری است تا شنیداری. رفتار و کردار ما تربیت می کند نه گفتار ما. آن چه موجب زمین‌گیر شدن و فلج شدن و مدفون شـدن فرزندان آدمی گردیده است حرف ها، تذکّرات، دستورالعمل ها، نسخه ها و اوامر و فرمایشات جور و واجور ما والدین و مربیان و معلّمان است. گوش بچّه ها کانال تربیت نیست، باید به چشم ها توجّه کرد. تربیت بچّه های ما محیطی است.

niniweblog.com

رفتار و کردار ما، در و دیوار خانه ما، کوبلن ها، عکس ها، صفحه تلویزیون، مونیتور کامپیوتر و موبایل، پوشش والدین، عبادات والدین، همه و همه تربیت کننده ی فرزندان آدمی است. بچّه هایمان از طریق چشم تربیت می شوند. مواظبت کنیم آن چه به چشم می رسد زیبا باشد، نیاز باشد، به درد او بخورد، خواب را از او نگیرد، او را در فکرهای منفی فرو نبرد، بلوغ اورا زود رس نکند، او را آشفته نکند، او را به گناه نکشد. کمتر بگوییم، کمتر تذکّر بدهیم، کمترداد بزنیم، کمتر توصیّه کنیم، کمتر نصیحت کنیم و گوش آن ها را از حرف پر نکنیم و مواظب رفتار و کردار خود باشیم.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)