** پر ِ پرواز **

نقش ائمه جماعات و خادمين مساجد در شكوفايي احساس مذهبي كودكان و نوجوانان (10)

1391/12/13 22:35
نویسنده : منتظر
373 بازدید
اشتراک گذاری

نقش ائمه جماعات و خادمين مساجد در شكوفايي احساس مذهبي كودكان و نوجوانان (10)
 


در قسمت قبل مطالب مربوط به سادگي ، زيبايي و گيرايي مساجد و نمازخانه ها را مطرح نموديم اينك مي خوانيم ...

نكته مهم ديگر در ارتباط با مساجد و نمازخانه ها ، كه مي تواند نقش بسيار مهمي در ايجاد و تقويت احساس مذهبي در كودكان و نوجوانان داشته باشد ، ويژگيهاي شخصيتي كارگزاران اصلي آنها ، بخصوص پيشنمازها و خادمين مساجد است .

خلق و خوي نيكوي امام مسجد و مهارت اجتماعي او در برقراري ارتباط با نمازگزاران بويژه نوباوگان و نوجوانان فوق العاده حساس است . استقبال از حضور اتفاقي يا مستمر نوجوانان در مسجد ، توسط امام مسجد و با چهره اي گشاده و متبسم ، احساس زيبا و خوشايندي را در وجود نيازمند محبت كودكان و نوجوانان ، ايجاد مي كند.

بايد مراقب بود كه خداي ناكرده با تندخويي و عتاب و خطاب ، زمينه آزردگي روان حساس ، ترد و شكننده نوجوانان را به هنگام حضور در مسجد ، به هر دليلي كه باشد فراهم ننمايم ! بعضاً مشاهده شده است كه به هنگام اقامه نماز و يا سخنراني خطيب ، بعضي از كارگزاران مسجد ، مانند خادم مسجد ، با تندخويي و عصبانيت كودك يا كودكاني را كه همراه پدر يا برادر بزرگتر خود به مسجد آمده اند، چون شيطنت مي كنند ، آزرده مي سازند يا از محوطه مسجد بيرون مي كنند . متأسفانه اين قبيل عكس العملهاي ناسنجيده ، خود مي تواند آفتي باشد براي رشد و پرورش احساسات مذهبي كودكان .

مسلماً از اولياي كودكان انتظار مي رود كه وقتي با كودكان خردسال خود به مسجد مي روند حتي الامكان سعي نمايند به هنگام اقامه نماز يا ايراد سخنراني ، مراقب رفتار فرزندان خود باشند. اما بايد توجه داشت كه هرگونه تندخويي ، اعمال خشونت و كنترل شديد مي تواند احساسات لطيف كودكان را خدشه دار نمايد . همان گونه كه پيشتر اشاره شد امام حسن (ع) و امام حسين (ع) نيز زماني كه كودكي خردسال بودند ، به هنگامي كه پيامبر بزرگوار (ص) به سجده مي رفتند ، بر دوش پيامبر (ص) مي نشستند و بازي مي كردند و پيامبر (ع) نمازشان را طولاني مي كردند تا آنها بيشتر لذت ببرند .

يكي ديگر از روشهاي بسيار مطلوبي كه در جلب توجه نوجوانان و ايجاد نگرش مثبت نسبت به مساجد بسيار مؤثر است ، دعوت دانش آموزان مدارس مختلف به همراه معلمان آنها در مناسبت هاي خاص ، جهت صرف ناهار و اقامه نماز ، توسط امام مسجد است . چه بسا از طريق چنين دعوتي بعضي از دانش آموزان خردسال براي اولين بار حضور در مسجد را تجربه كنند ، پس چه بهتر كه چنين تجربه اي را با اتخاذ تدابير روان شناختي لازم و رفتاري خوش تبديل به خاطره اي خوشايند و به ياد ماندني نماييم.

بديهي است كه مراسم دعوت از مدارس مختلف جهت صرف ناهار ، مي تواند با ساده ترين شكل ، اما در فضايي كاملاً صميمي برگزار گردد. سرمايه اصلي برگزاري اين گونه برنامه هاي فراموش نشدني ، صميميت و مهرباني ، گشاده رويي و صبوري ميزبانان است.

گاه نيز به تصوير كشيدن اين برنامه ها و نمايش تلويزيوني آنها ، مي تواند بسيار مؤثر و مفيد واقع گردد.

شايسته است كه نماز را براي كودكان و نوجوانان ساده و آسان جلوه دهيم. اگر با صبر و بردباري و رفتاري متين و معقول و توأم با عطوفت و مهرباني ، در كودكان و نوجوانان احساس و نگرشي مثبت نسبت به نماز و اهميت آن ايجاد كنيم ، آنها با طيب خاطر در يادگيري نماز خواهند كوشيد .

كلام آخر آن كه ، نماز كاملترين پاسخ به عالي ترين نياز فطري انسانهاست . نماز عروج انسان به سوي مقصد و مقصود است ، نماز شاخص دين و وسيله اي براي اتصاف به صفات رشد يافتگان است. همه ي تلاش و هنر مربي در آن است كه بتواند زمينه احياء و بيداري فطرت پاك كودكان و نوجوانان را فراهم كند و به نيكوترين روشها آن را پرورش دهد.

پروردگارا به ما لياقت اقامه ، تعظيم و تكريم و تبليغ شايسته نماز عنايت فرما .

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)