** پر ِ پرواز **

سادگي ، زيبايي و گيرايي مساجد و نمازخانه ها (9)

1391/12/13 22:31
نویسنده : منتظر
490 بازدید
اشتراک گذاری

سادگي ، زيبايي و گيرايي مساجد و نمازخانه ها (9)

  

در قسمت قبل مطالب مربوط به افزايش تجارب موفقيت آميز كودكان در خواندن نماز و توجه به نيازمنديهاي كودكان و نوجوانان در اقامه نماز را مطرح نموديم اينك مي خوانيم ...

در يك جامعه اسلامي ، كودكان و نوجوانان بايد نگرشي مثبت و خوشايند نسبت به اماكن مقدس ، همچون مساجد و نمازخانه ها داشته باشند. مسجد و نمازخانه بايد احساسات و خاطره هاي زيبا و به ياد ماندني را براي كودكان و نوجوانان تداعي كند و سرانجام ما بايد تدابيري اتخاذ نماييم كه كودكان مسجد را محلي آرامش بخش ، زيبا و دوست داشتني بدانند .

در يكي از دبستانهاي دخترانه تهران كه بنيانگذاران آن افرادي متدين ، متعهد و بصير بوده اند ، هفته اي چند ساعت از برنامه هاي تفريحي ( نمايش و تأتر) و اوقات خوشايند دانش آموزان كلاسهاي اول و دوم در محل نمازخانه كه در عين سادگي از زيبايي خاصي برخوردار است ، برگزار مي گردد. مربيان مدبر و آگاه اين مدرسه طي جلسات متعدد ، از بدو ورود نوآموزان به دبستان تا پايان كلاس دوم ، همواره در نمازخانه با چهره اي متبسم با آنها برخورد مي كنند و با اجراي برنامه هاي متنوع و پرنشاط تصوير بسيار خوشايند و زيبايي از نمازخانه و مربي در ذهن و خاطره كودكان به جاي مي گذارند، به گونه اي كه از نظر دانش آموزان نمازخانه مدرسه محلي است زيبا ، دوست داشتني و پرخاطره و آنها هميشه در انتظار ساعات نمايش و رفتن به نمازخانه به سر مي برند . واضح است كه اين قبيل دانش آموزان ماهها ، بلكه سالها قبل از سن تكليف ، آمادگي رواني لازم را براي نماز خواندن پيدا مي كنند . همچنين نماز خواندن براي دانش آموزان امري طبيعي ، زيبا و خوشايند جلوه گر مي شود ، چرا كه نمازخانه و نمازخواندن را دوست دارند .

تميزي ، سادگي و زيبايي از ويژگي هاي بارز مساجد و نمازخانه هاي مسلمانان است . استفاده از رنگهاي آرامش بخش ، همچون آبي و نيلي و فيروزه اي ، و بهره گيري از شيوه معماري مبتني بر طبيعت و اشكال هلالي و قوسي در بناي مساجد جلوه خاصي به ساختار ظاهري آن مي بخشد. چنين آراستگي و نماي آرام بخش ، زماني كه با طنين دلنشين اذان ، آن هم با نيكوترين صدا ، همراه مي شود، بر گيرايي مساجد مي افزايد  و آن زمان كه از همه مساجد مسلمين بوي خوش عطر و و گلاب به مشام كودكان و نوجوانان مي رسد، همه وجودشان سرشار از احساسات زيبا و دوست داشتني مي گردد.

 

در واقع چنين انتظار مي رود كه در طول شبانه روز از همه مساجد شهر بوي خوش عود و عطر و گلاب به مشام عابران و رهگذران برسد. چگونه ممكن است در مكان مقدسي همچون مسجد ، سجده گاه الهي ، بعضاً خداي ناكرده بوي عرق پا ، دود زهرآلود و آزار دهنده سيگار به مشام برسد؟ بدون ترديد اگر در چنين شرايطي ، كودكي براي نخستين بار به همراه پدر يا معلم خود  وارد مسجدي بشود، بوي دود ناشي از سيگار، وجودش را آزرده خواهد ساخت و ما بدون اين كه قصدي داشته باشيم ، ناخودآگاه ، احساس ناخوشايندي در ضمير او ايجاد خواهيم كرد . لذا وضعيت اماكن مقدس ، همچون مساجد شهر و نمازخانه هاي مدارس و مسافرخانه ها و غيره بايد به گونه اي باشد كه همه رهگذارن و همسايگان در ساعات مختلف شبانه روز ، به هنگام عبور از نزديكي آنها ، با استشمام رايحه خوش ، پي  به وجود آن اماكن مقدس ببرند!

منبع:تبیان

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)