** پر ِ پرواز **

افزايش تجارب موفقيت آميز كودكان در خواندن نماز (8)

1391/12/13 22:30
نویسنده : منتظر
520 بازدید
اشتراک گذاری

افزايش تجارب موفقيت آميز كودكان در خواندن نماز (8)

 

در قسمت قبل مطالب مربوط به توأم كردن نماز با تجارب متنوع و خوشايند براي كودكان و نوجوانان را مطرح نموديم اينك مي خوانيم ...

كودكان بيش از همه نياز به تشويق و تأييد دارند . وقتي كه كودكي روي زمين دراز مي كشد و صورتش را به سجاده و مهر مي مالد ، به جاي آن كه پاي او را گرفته ، حالتش را به صورت سجده بزرگسالان درآوريم ، بهتر است همان رفتار كودكانه اش را تشويق و تأييد كنيم . تشويق باعث مي شود كه اين رفتار مطلوب بارها و بارها تكرار شود و به موازات رشد ذهني و حركتي كودك زمينه يادگيري « سجده كردن » هم فراهم گردد. اگر كودك جمله اي و يا حتي كلمه اي از نماز را به زبان آورد بايد او را جداً مورد تشويق قرار داد . هنگامي كه كودك كلمه الله اكبر و يا لااله الاالله را به زبان جاري مي كند مستحق تشويق و پاداش پدر و مادر است.

 

توجه به توانمنديهاي كودكان و نوجوانان در اقامه نماز

در يادگيري نماز شايسته است توانمنديهاي كودك را مدنظر قرار داد ، نه ناتواني ها و ضعف هاي او را .

لازم است همواره در ارتباط با يادگيري نماز در كودكان ، بخصوص در مورد آنهايي كه به سن تكليف نرسيده اند ، آنچه كه خوب مي دانند مورد توجه باشد و نه ضعفها و ناتوانايي ها. تأكيد ما بر نكات مثبت رفتار كودكان سبب مي شود كه اعتماد به نفس آنها قويتر شده ، با احساس خود ارزشمندي ، انگيزه غني و توجه بيشتر ، موضوعات و مطالب مورد نظر را بهتر بياموزند و با آمادگي و جرئت ، موفق به انجام آنها بشوند.

اگر در مورد نماز خواندن بر كودكان سخت بگيريم و در ارتباط با نماز آنها را مورد تشويق و تاييد قرار ندهيم ، بتدريج در وجودشان احساس ناخوشايندي نسبت به نماز پيدا مي شود و نه تنها در يادگيري اذكار ، آداب و ترتيب نماز بيشتر دچار مشكل مي شوند ، بلكه آن را يك تكليف سخت پنداشته ، زمينه سستي و يا گريز از نماز در آنها به وجود مي آيد.

بايد سعي كنيم با تشويق و ترغيب ، قدرت تحمل كودكان و نوجوانان را افزايش دهيم و از تحقير شخصيت آنها خودداري نماييم. هرگز نبايد نماز خواندن كودكان ديگر را به رخ فرزندمان بكشيم و احساس حسادت ، حقارت ، خودكم بيني و گريز از نماز را در او ايجاد كنيم ، بلكه به گونه اي كه قبلاً ذكر شد ، صرفاً با تشويق و تأييد رفتار و تأكيد بر نقاط مثبت و توانايي ها و همراه  نمودن او با افرادي كه از ملاقات با آنها خرسند است، رفتارهاي مطلوب و بويژه نماز خواندن را در وي افزايش دهيم .

منبع:تبیان

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)