** پر ِ پرواز **

توأم كردن نماز با تجارب متنوع و خوشايند براي كودكان و نوجوانان (7)

1391/12/13 22:29
نویسنده : منتظر
378 بازدید
اشتراک گذاری

 توأم كردن نماز با تجارب متنوع و خوشايند براي كودكان و نوجوانان (7)

 

در قسمت قبل مطلب مربوط به خاطره هاي زيبا مربوط به تعظيم و تكريم « نماز » توسط الگوهاي رفتاري را مطرح نموديم اينك مي خوانيم ...

با در نظر گرفتن اصولي كه اختصاراً به آنها اشاره شد ، بايد سعي كنيم كه مسئله توجه كودك به ارزش و اهميت نماز و بالطبع يادسپاري آن را با موقعيت هاي خوشايند و دوست داشتني توأم نماييم. در اين شرايط ، بازآفريني آموخته ها راحت تر و لذت بخش تر خواهد شد. به عنوان مثال اقامه نماز همراه با اعضاي خانواده ، اقامه نماز با مهمانان و خانواده هاي فاميل و نزديكان ، همراه با بچه ها و بزرگسالان ، اقامه نماز در نماز جمعه ، برپايي نماز در مدارس همراه با معلمان و مربيان ، اقامه نماز در پاركها، برگزاري نماز در ميدانهاي ورزشي ، اقامه نماز در فرودگاهها و ..... مي تواند براي كودكان و نوجوانان بسيار خوشايند و دوست داشتني باشد . همان طوري كه پيشتر ذكر شد، در خانواده و مدرسه بايد بهترين شرايط عاطفي و رواني و نهايت خوشرويي اولياء و مربيان به هنگام نماز فراهم باشد، تا جايي كه كودكان در انتظار وقت نماز و نماز خواندن والدين باشند. با رعايت اين شرايط ، كودكان و نوجوانان با نماز خو گرفته ، شيفته آن خواهند شد.

نگاهي به رفتار پيامبر بزرگوار (ص) اسوه و الگوي كامل انسانها در اين زمينه ، بسيار عبرت انگيز است.

روزي پيامبر اكرم با جمعي از مسلمين در نقطه اي نماز مي گزاردند . موقعي كه آن حضرت به سجده مي رفت حسين (ع) كه كودك خردسالي بود به پشت پيغمبر سوار مي شد، پاهاي خود را حركت مي داد و هي هي مي كرد . وقتي پيامبر مي خواست سر از سجده بردارد او را مي گرفت و پهلوي خود به زمين مي گذارد . باز در سجده ديگر  تا پايان نماز ، طفل مكرراً به پشت پيغمبر سوار مي شد . يك نفر يهودي ناظر اين جريان بود . پس از نماز به حضرت عرض كرد : شما با كودكان خود طوري رفتار مي كنيد كه ما هرگز چنين نمي كنيم . پيغمبر اكرم در جواب فرمود : اگر شما ها به خدا و رسول خدا ايمان داشتيد با كودكان خود رئوف و مهربان بوديد . مهر و محبت پيغمبر عظيم الشان نسبت به كودك ، مرد يهودي را سخت تاثير قرار داد و او صميمانه آئين مقدس اسلام را پذيرفت .

منبع:تبیان

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)