** پر ِ پرواز **

تأثير يادگيري غيرمستقيم يا مشاهده اي در ايجاد و تقويت احساس مذهبي (3)

1391/12/15 9:29
نویسنده : منتظر
474 بازدید
اشتراک گذاری

تأثير يادگيري غيرمستقيم يا مشاهده اي در ايجاد و تقويت احساس مذهبي (3) 

در قسمت قبل مطلب مربوط به خانواده و احياء و پرورش احساس مذهبي در كودكان را مطرح نموديم اينك مي خوانيم ...

پايدارترين و در عين حال خوشايندترين يادگيري ها ، يادگيري غيرمستقيم يا مشاهده اي است. در اين نوع يادگيري ،  يادگيرنده مطابق رغبتها و انگيزه هاي خود ، آگاهانه و بدون هرگونه جبر و فشار رواني ، همه حواس خود را متوجه رفتار مورد نظر مي كند و با احساسي خوشايند و عاري از دشواري بر دانسته ها و تجارب شناختي خويش مي افزايد .

اگر اولياء و مربيان بتوانند بسياري از رفتارهاي مطلوب و احساسات خوشايند را به طور غيرمستقيم و يا ضمني از طريق بهره گيري از وجود الگوهاي رفتاري ، در كودكان و نوجوانان به وجود آورند، فوق العاده ارزشمند و مؤثر خواهد بود . در يادگيري ضمني و يا مشاهده اي ، به جهت آن كه ياد گيرنده آگاهانه و داوطلبانه به موضوع يا رفتار خاصي دقت مي كند و نگرش مثبت و انگيزه قوي و غني دارد ، كمتر دچار فشار ذهني و خستگي مي شود و توجه اش بيشتر معطوف يادگيري است .  در حالي كه در آموزشهاي مستقيم هميشه چنين نيست و ممكن است يادگيرنده نسبت به موضوع يادگيري رغبت و انگيزه اي از خود نشان ندهد و زودتر خسته شود .

در يادگيري مشاهده اي ويژگيهاي الگو براي كودكان و نوجوانان فوق العاده حائز اهميت است. همان طوري كه اشاره شد ، در خانواده ، نحوه نماز خواندن والدين ، چگونگي نگرش آنها نسبت به نماز ، تلقي آنها از اهميت و عظمت نماز ، رفتار آنها قبل از ايستادن به نماز ، هنگام اقامه نماز و بعد از اتمام نماز ، حتي رفتار مناسب اجتماعي آنان به عنوان افرادي كه مومن و پايبند به اصل مذهبي هستند با ديگر افراد جامعه و نوع تعادل آنها با ديگران و مفيد ومثبت بودن آنها از جمله عوامل بسيار مهمي است كه در ايجاد و پرورش احساس مذهبي ، بخصوص تمايل به نماز خواندن در كودكان دخيل است . در اين زمينه آنهايي كه با كودك و نوجوان ارتباط متقابل دارند ، مثل  پدر ، مادر ، دايي ، عمه ، خاله ، عمو ، معلم و مدير ، بيشترين مسئوليت را عهده دار هستند.

منبع:تبیان

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

y.m
23 اسفند 91 18:03