** پر ِ پرواز **

تربیت دینی همراه با بازی

1392/5/22 6:03
نویسنده : منتظر
1,704 بازدید
اشتراک گذاری

niniweblog.com

 تربیت دینی همراه با بازی

علي رغم اينكه ظهور اسلام در محيطي كاملا بي‌فرهنگ و دور از تمدن بود ، اما برنامه و شيوه هاي ارائه شده از طرف اولياي دين , هميشه با انسانها از هر تمدن و فرهنگي سازگار است و اکنون نیز پس از گذشت سالها شاهدیم بهترین برنامه ها برای تکامل انسان از طریق دین ما ارایه شده است و این به آن دلیل است که خداوندی که آفریدگار تمام هستی و انسانهاست بیش از هر کس می داند چه چیز به صلاح بنده اش است.

از همین رو توجه به سیره ی اهل بیت که خود تجلی کامل دستورات دینی بودند میتواند در همه ی زمینه ها به ویژه تربیت فرزندان یاری رسان ما باشد.
از جمله مواردي كه در شيوه تربيت حضرت زهرا (س) جايگاه خاصي داشت، تحرك و بازي كودكان بود . همبازي شدن رسول معظم اسلام (ص) با دخترش زهرا (س) بيانگر اين نكته مهم است كه بازي و تحرك كودك، يكي از لوازم تربيت صحيح محسوب مي شود . حضرت علي (ع) و فاطمه (س) در خانه به بازي بچه ها توجه كافي مبذول مي داشتند و همين امر موجب شادابي و نشاط روز افزون آنها مي شد .
حضرت فاطمه (س) از همان دوران كودكي با فرزندانش همبازي مي شد و به اين نكته توجه داشت كه در بازي، نوع الفاظ و حركات مادر، سرمشق كودك قرار مي گيرد ؛ بنابراين بايد از كلمات و جملات مناسبي استفاده می كرد . علاوه بر اين بايد در قالب بازي و شوخي شخصيت كودك را تقويت كرد ه، اورا به داشتن مفاخر و ارزش‌هاي اكتسابي تحريك و تهييج می كرد . اينها همه مرهون در پيش گرفتن شيوه هاي صحيح در اين رابطه است .

اين فعاليت و تكاپو به قدري براي سلامتي و رشد مناسب كودك، ضروري است كه حتي براي تشويق آنها به تحرك و بازي، بزرگترها نيز بايد تن به بازي و جست و خيز بدهند .
بازي در دوران كودكي به منزله واكنش كودك در برابر عوامل محيطي و بروز استعدادهاي نهفته اوست كه تاثيرات آن در كنار تقويت جسم و افزايش بنيه كودك، قابل توجه است . همچنين بازي، در پرورش نيروي ابداع و ابتكار كودك بي نهايت موثر است . بنا براين غفلت از بازي به هيچ وجه به صلاح كودك و والدين او نيست .
 والدین می توانند در کنار بازی آموزه های دینی را به خوبی به فرزندانشان  آموزش دهند.

در ادامه مختصری از بازی هایی را که می توان با کمک آنها اموزههای دینی را ارائه داد بیان میکنیم.

١.بازی با استفاده از وسایل

در این روش با استفاده از پازل ها و جورچین و وسایل کمک آموزشی که طرح ها ونمادهای مذهبی دارد می توان ذهن کودک را برای پذیرش آموزه ها آماده کرد.در نقطه مقابل باید از وسایل بازی با طرح ها ونمادهای ضد فرهنگ دوری جست.

٢.بازی نمایشی

ساختن فیلم نامه ای مختصر از داستان های زندگی ائمه که مرتبط با کودکان است و یا قصه های قرآنی جذاب برای کودکان مانند داستانهای حضرت سلیمان و گفت وگوی از با حیوانات و دادن نقش جذاب به فرزند و تحرک و نمایش نقش های دیگر توسط مادر و استفاده از عروسکهای او در حین کار نه تنها می تواند سبب بروز خلاقیت گرددکه آموزه ها را در زهن کودک تثبیت خواهد کرد.

٣.قصه گویی

بیان قصه و داستان های زندگی پیامبران توسط پدر و مادر و تکرار آن توسط کودک مفید است. البته باید داستانها جذاب و مناسب سن فرزند و کوتاه باشد.

٤.بازی های کامپوتری

متأسفانه افزایش بی رویه ی بازی های کامپیوتری و اعتیاد برخی به انجام آن سبب بروز پیامدهای منفی اخلاقی در فرزندان است. نظارت والدین در انجام نوع بازی و مدت زمان انجام آن حائز اهمیت است.خوشبختانه با همت دلسوزان و فعالان معتقد فرهنگی انواع بازی های فکری و جذاب که از نمادهای مذهبی استفاده شده وتحت بازی آموزه های دینی را آموزش میدهد در مراکز فرهنگی موجود است لذا لازم است والدین این بازی ها را تهیه و در دسترس فرزندان قراردهند.

niniweblog.com

رعایت نکاتی در هنگام بازی

١.استفاده از شعرهای معنادار و آموزنده

٢.توجه دادن کودک به دستورات نهی شده در اسلام مانند دروغ در حین بازی

٣.آموزش دستورات دینی پبرامون معاشرت در هنگام برخورد کودک با عروسکهایش

٤.توجه به وقت نماز و تشویق قطع بازی هنگام شنیدن صدای اذان

ایده های بازی

دوستان عزیز اگه شما هم ایده ای جالب دارید مطرح کنید تا در این قسمت برای همه نمایش بدیم.

١. هدف گیری شیطانشیطان

(کودکان ١٨ماهه تا پنج ساله )

در این بازی که با هدف افزایش قدرت تمرکز و افزایش توانایی در هدایت بازوان  و دقت ونشانه گیری بهتر انجام میشه ما میتونیم با درست کردن نمادی از شیطان  اون را در محلی قرار بدیم و از فرزندمون بخواهیم با توپ خودش آن را نشانه بگیره و بهش ضربه بزنه. اینگونه در ذهنش ثبت میشه که همیشه باید با شیطان مبارزه کنه.اوه

تشویقمنتظر ایده های شما برای تکمیل این پست هستم.تشویق

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (5)

ارمغان
22 مرداد 92 10:02
من وقتی با بچه ها بازی میکنم سعی میکنم کاملا مثل خودشون باشم و از تخیلاتم خیلی استفاده کنم اونا هم خیلی از این کار خوشحال میشن و حس میکنم بازی براشون جذاب تر میشه مثلا ما با هم میریم ماهیگیری و بعد ماهی ها رو کباب مبکنبم و به بقیه اعضای خونواده هم میدیم در صورتیکه نه ماهی و نه منقل و نه تور ماهیگیری هیچ کدوم وجود نداره)
ارمغان
22 مرداد 92 10:04
راستی دوست خوبم ممنون میشیم بهم سر بزنی من که وبلاگتو خیلی دوس دارم
ارمغان
23 مرداد 92 13:41
سلام دوست خوبم امیدوارم خوب و شاد باشی اگه موافق باشی با هم تبادل لینک کنیم باعث افتخارمه باهات در ارتباط باشم ¶¶¶¶¶¶______¶¶¶¶¶¶ __¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶__¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶ _¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶____¶¶¶¶ ¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶____¶¶¶¶ ¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶__¶¶¶¶¶ ¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶ _¶¶¶¶¶ _¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶ ___¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶ _____¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶ _______¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶ _________¶¶¶¶¶¶¶¶ ___________¶¶¶¶ ____________¶¶ _____________¶ ____________¶ ___________¶ __________¶
سمیرا
23 مرداد 92 13:45
واقعا مفید بود و عالی ممنون عزیزم چرا بهم سر نمیزنی خانومی
مامان نرگس
24 مرداد 92 1:32
سلام خصوصی