** پر ِ پرواز **

رابطه تربیت کودکان با نماز

1392/1/20 16:52
نویسنده : منتظر
643 بازدید
اشتراک گذاری

رابطه تربیت کودکان با نماز

اگر انسان صبورانه نماز خوانده خشوع و خضوع داشته باشد، در زندگی نیز صبور شده و دچار عصبانیت نمی‌شود.

به گزارش نقدنیوز به نقل از مرکز خبر حوزه، خانم‌ دکتر سیما فردوسی در همایش مهارت‌های فرزند‌پروری که با موضوع ارتباط با فرزند در سالن همایش‌های اداره کل تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، با بیان اینکه تربیت فرزند و ارتباط با آن یکی از مسائل مهم جامعه امروزی  است،‌اظهار داشت: برای این که بتوانیم در تربیت فرزندان موفق باشیم، در ابتدا باید بدانیم با آنها چگونه رفتار نماییم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، صبوری را نخستین گام در ایجاد ارتباط با فرزندان معرفی و بیان کرد: والدین برای این که بتوانند فرزندان خوبی تربیت کنند، باید صبور بوده و زود عصبانی نشوند؛ برای تحقق این امر باید اصول این کار را  بدانیم و آن را تمرین کنیم.

*نماز با حوصله، تمرین صبر

وی صبورانه نماز خواندن را یکی  از راه‌های جلوگیری از عصبانیت برشمرد و اذعان داشت: اگر انسان صبورانه نماز بخواند و با خضوع و خشوع اعمال آن را به جا بیاورد، در زندگی نیز صبور می‌شود و زود عصبانی نخواهد شد.

دکتر فردوسی با بیان این که در تربیت کودک انسان باید ابتدا خود را تربیت نماید، خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم به یک باره به کودک خود بگوییم که این کار را بکن یا آن کار را  نکن! اگر ما پرخاشگر و عصبانی باشیم، کودک ما نیز با چنین روحیه‌ای تربیت می‌شود.

*تربیت بیانی به تنهایی پاسخگوست


وی با تأکید بر این که در جامعه امروزی دیگر تربیت بیانی نمی‌تواند به تنهایی پاسخ‌گویی نیازهای کودکان باشد، بیان کرد: ما باید اصول تربیتی را بیشتر در رفتارمان به کودکان ارائه نماییم تا آنها رفتار ما را الگویی برای علمکرد خود قرار دهند.

این کارشناس امور تربیتی، همسو و هماهنگ‌بودن والدین را از دیگر ضروریات تربیتی برای کودکان معرفی و اظهار  کرد: والدین باید پیش از تربیت کودکان با هم صحبت کرده و قوانینی را برای کودک در نظر بگیرند  و هر دو بر اساس آن پیش روند. اگر هر کدام از والدین حرفی را بزند، کودک به سوی کسی می‌رود که امور  را ساده‌تر می‌گیرد.

وی با بیان این که مادر به تنهایی نمی‌تواند کودک را تربیت کند،‌ خاطرنشان کرد: این که مادر فکر کند، باید به تنهایی تربیت کودک را عهده‌دار باشد،‌ اشتباه است؛ هرچند که در سال‌های ابتدایی زندگی بتواند موفقیت‌هایی را کسب کند، ولی در سال‌های نوجوانی او دیگر به تنهایی نمی‌تواند فرزندش را تربیت نماید.

دکتر فردوسی در ادامه سخنان خود به دیگر ضرورت‌های تربیت کودکان اشاره و خاطرنشان ساخت:‌والدین در تربیت کودکان باید مهربان،‌ جدی و منطقی عمل کنند؛ نباید نسبت به کودکان خود سرد باشند یا حرف‌هایی غیر منطقی به آنها بگویند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)